הנגשת אתרי אינטרנט (מאמר חשוב)

מוזמנים לשתף:

תמונה המתארת הנגשת אתרים

ללא ספק זה הנושא שאנחנו מקבלים עליו הכי הרבה פניות.
העובדה שקל להגיש תביעה יצוגית על הנגשת אתרים הופכת את הנושא ככלי לאנשים רעים לעשות כסף קל על חשבון בעלי עסקים.

אז אנחנו פה לעשות קצת סדר.

הנגשת אתרי אינטרנט היא תהליך שמאפשר לבעלי מוגבליות כגון עיוורים, בעלי לקויות ראיה ובעלי לקויות קוגנטיביות המתקשים להפעיל את ידיהם ועוד, לבקר באתר ולנווט התוכן בצורה קלה.

איזה סוגי הנגשה קיימים?

הנה כמה דוגמאות איך נוכל להנגיש את האתר לבעלי מוגבלויות, שימו לב שעולם הנגשת האתרים הוא רחב מאד וכולל עשרות פרטים טכניים, אנחנו נציג פה את הדוגמאות הנפוצות:

הנגשה לעיוורים

תוכנה המיועדת לעיוורים, מסייעת לגולש עיוור לקרוא את התכנים השונים באתר באמצעות הקראה בקול. עיוור צריך שתהיה פתוחה בפניו האפשרות לקרוא את כלל התכנים באתר, לקרוא את תגיות התמונות על מנת להבין מה מוצג בתמונה, לזהות כותרות ראשיות וכותרות משנה, ולהפעיל את כלל הקישורים והכפתורים הצויים באתר.

הנגשה לבעלי לקויות ראיה

אנשים הסובלים מלקות ראיה יוכלו לצרוך את התוכן באתר, לאחר שבעל האתר יוודא כי הניגודיות שבין צבע הטקסט לצבע הרקע מאפשרת זאת.

הנגשת אתרים והנגשת אתרי אינטרנט לבעלי לקות ראייה

הנגשה לבעל לקות שמיעה

על מנת לסייע לבעלי לקויות שמיעה לצרוך תוכן המסופק באמצעות סרטונים ובהם שמע, יש לדאוג לכך שהסרטונים ילוו בכתוביות מתאימות.

הנגשה לבעלי מוגבלות מוטורית

אנשים שבשל מגבלה כזו או אחרת אינם מסוגלים לעשות שימוש בעכבר, זקוקים לאפשרות להפעיל את האפשרויות השונות הקיימות בעמוד האינטרנט באמצעות המקלדת. אפשרויות אלו כוללות ניווט נוח בין התפריטים באתר אך גם לחיצה על קישורים ומעברים נוחים בין עמודים שונים באתר.
ישנן כמובן דרישות רבות נוספות בעולם התוכן של הנגשת אתרים. מיד נסביר היכן ניתן למצוא אותן.

תקנות ותקנים

תקנות הנגישות לשירות מפרטות את הדרישות השונות מאתרי אינטרנט בכל הקשור לפעולות הנגשה שעל בעלי האתרים לבצע. הפעולות עצמן מוגדרות בתקן 5568 הישראלי, שמתבסס על הנחיות נגישות לתכני אינטרנט Web Content Accessibility Guidelines של ארגון ה W3C הבינלאומי.
על פי תקנות הנגישות לשירות, כל אתר אינטרנט הנותן שרות ציבורי או מידע אודות השירות לציבור חייב להיות נגיש. עם זאת, במקרים הבאים מקבל בעל האתר פטור קבוע או זמני מהנגשת האתר:
תכנים של שירות אינטרנט המותנה ברישום של המשתמש ושרשומים אליו לכל היותר 500 משתתפים בו זמנית, פטור מנגישות. תשתית האתר אינה פטורה במקרה זה. לדוגמה, התכנים המפורסמים באתר של קורס ספרדית שבו משתתפים 300 איש, אינם חייבים בנגישות.

במקרה של עוסק פטור או עסק בעל מחזור של פחות מ- 100,000 ש"ח בשנה – פטור מלא מהנגשה.
במקרה של פרסומות – קיים פטור גורף מהנגשה.
במקרה של ניהול עמוד ברשתות חברתיות – פטור מלא במקרה שתשתית הרשת החברתית אינה מאפשרת הנגשת האתר.

תוכלו לקרוא כאן את כל התקנות והתקנים מהאתר הממשלתי

מעבר לחובה החוקית, למה כדאי להנגיש את האתר שלכם?

יש כמה יתרונות שנהנה מהם כשאר ננגיש את האתר שלנו בצורה נכונה. כמובן נחזור ונדגיש כי ישנן מקרים שבהן מבקרים באתר יכולים לצרוך את התוכן שלנו רק לאחר שהנגשנו עבורם את האתר בצורה שמקלה עליהם לנווט בין העמודים והתוכן ולכן בכל מקרה כדאי מאד וחובה עלינו להנגיש את האתר.

חשיפה לקהל יעד רחב יותר

כאשר האתר שלכם מונגש כראוי, אתם פותחים את הדלת לקהל יעד שעכשיו יכול להינות מהתוכן והשירותים שאתם מציעים, אם המתחרים שלכם בחרו שלא להנגיש את האתר, יש לכם עכשיו יתרון ברור, וזה מתבטא גם בלקוחות ורכישות פוטנציאליות.

שיפור תוצאות הקידום האורגני בגוגל

גם אם לא מדובר בפקטור דירוג ישיר, הרי שבעלי מוגבלויות שיכנסו לאתר שלכם ויצאו ממנו לאחר שיבינו כי הוא אינו מונגש עבורם, יאותתו למנוע החיפוש שכדאי לו לחשוב היטב האם הדירוג שלכם בדף תוצאות החיפוש מצדיק את איכות השירות וחווית המשתמש שאתם מספקים לגולשים שלכם.
מעבר לכך, בהסתכלות קדימה, סביר יהיה להניח שבעידן בו רוב רובם של האתרים יהיו מותאמים לגלישה במובייל, וינוהלו על תשתיות מהירות ואמינות, דווקא האזורים בהם יספקו האתרים ערך מוסף לאוכלוסיות ייחודיות יוכלו לספק תשתית טובה יותר לקידום אתרים אורגני של האתר.

שיפור התדמית של העסק

כאשר אתם מנגישים את האתר שלכם לבעלי מוגבלויות, אתם מראים את הערכתם לקהל היעד הזה, ואת המאמץ שאתם עושים על מנת שכל אחד יוכל להנות ממה שאתם מציעים, ועסק בעל תדמית טובה מקבל יותר חוות דעת חיוביות ומבקרים חוזרים אשר עוזרים לכם להתקדם ולהתפתח.

הימנעות מתביעות בגין העדר הנגשה ראויה

החוק מאפשר, במסגרת הגבלות מסויימות, לכל בעל מוגבלות לתבוע אתר שהיה חייב להנגיש את השירותים השונים שהוא מציע מכורח התקנות, ולא עשה זאת. יש לציין, כי על בעל האתר לתקן ליקויים אלו בהנגשה בתוך 60 יום מרגע הפניה אליו.

יתרונות הנגשת אתרים והנגשת אתרי אינטרנט

איך מנגישים אתר אינטרנט?

ישנן כמה אפשרויות להנגשת אתר אינטרנט, קיימים תוספים חינמיים כגון Enable, ו Userway, אשר נותנים מענה חלקי להנגשת האתר בצורה מהירה ונוחה.
חשוב לדעת כי פתרונות אלו במקרים רבים לא מספקים הנגשה מלאה, מאחר שהם פועלים בצורה גלובלית ולא פתרון ״תפור אישית״.

ישנם פתרונות ביניים של תוספים מתקדמים יותר שנותנים פתרונות מקיפים (לפי הצהרת הגופים המספקים פתרונות אלו) עם עלות שנתית של כמה מאות ועד אלפי שקלים.
ניתן גם להנגיש את האתר בצורה מקצועית ומלאה, אשר מכסה את כל האלמנטים באתר אשר גם עליכם מפני תביעה, וגם מציעה פתרון הנגשה מלא!

פנו אלינו לפרטים נוספים

שילוב הצהרת נגישות באתר

שלב זה קריטי – נכון לאוגוסט 2023 מרבית התביעות המוגשות לבעלי האתרים הן על זה שאין הצהרת נגישות – הצהרת נגישות. בניגוד לפגמים בהנגשת האתר שם יש לנו מקום לתיקון הצהרת נגישות חייבת להיות מהיום הראשון.

להצהרת הנגישות יש שני חלקים:
חלק ראשון: שמכיל את הסדרי ההנגשה הפיזיים, חובה במקרה של מקומות שיש בהם קבלת קהל לדוגמה: חנויות, אולמות אירועים, דיור מוגן, משרדים ומוסדות.

חלק שני: ברגע שסיימתם את תהליך הנגשת האתר, השלב הבא הוא הטמעת הצהרת נגישות. הצהרה זו תשמש את בעל האתר על מנת להבהיר אילו שירותים הונגשו באתר ובאיזו צורה, אילו שירותים לא הונגשו מתוקף פטור שקיבל בעל האתר, מיהו רכז הנגישות בעסק וכן פרטים רלוונטים נוספים לעניין ההנגשה.

לסיכום

הנגשת האתר שלכם אינה רק חובה חוקית ומוסרית אלא גם עוזרת לכם להגיע לקהל יעד רחב יותר, להעלות את ערך המותג, לתת מענה ללקוחות בעלי מוגבלות, ולהימנע מתביעות שיכולות להגיע לסכומים גדולים מאד. אנחנו פה תמיד בשבילכם לייעוץ, ופתרון הנגשת האתר שלכם.

*** כל מה שנכתב במאמר היינו על סמך הניסיון שלנו בלבד. אין לראות ולפרש את הנאמר כייעוץ משפטי כלשהו.

מוזמנים לשתף:

רוצים להשאר מעודכנים? הצטרפו לניוזלטר שלנו

המייל שלך יישאר אצלנו ולא יועבר לאיש

אנחנו כאן בשבילכם

מעוניינים לבנות אתר שידבר אתכם ואת העסק שלכם?
אנחנו כאן לרשותכם להתייעצות והצעת מחיר.

השאירו פרטים כאן לשדרוג האתר או בניית אתר חדש בהטבה

מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם לקבלת ההטבה

השאירו פרטים כאן לבקשה לעדכון גרסאות באתר

על מנת שהאתר יעבוד כמו שצריך ולהקטין למינימום את הסיכוי לפרוץ לאתר יש לעדכון גרסאות של האתר. אם חברתך לא עשתה עדכוני גרסאות בתקופה האחרונה זה הזמן לעשות.

  • העלות 350 ₪ לשעת עבודה. לא כולל מע"מ
  • העבודה על האתר כוללת עדכון גרסאות משמעותיות (major versions) של וורדפרס, התבנית שהאתר נבנה עליה (כולל חידוש רשיון), וכן תוספים שקיימים
    באתר.
    להבהרה, במידה ונמצאת בעיית תאימות של הגרסאות החדשות, האתר יוחזר לגרסה
    העובדת האחרונה, ותינתן הצעת מחיר לפתרון הבעיה.
× כתבו לנו בwhatsapp