נגישות אתרי אינטרנט, ומדוע היא הזדמנות עבורך?

מוזמנים לשתף:

המאמר עודכן בתאריך ה6/8/2019 בהתאם להתפתחויות בתחום. ישנן לא מעט כתבות כיום העוסקות בנגישות ברשת רובן מנסות להסביר לכם במונחים מקצועיים מהי נגישות. המאמר הזה שונה מכיוון שאני מכניס גם את זווית הראיה שלי בהתייחסות לנושא.
נגישות אתרי אינטרנט, ומדוע היא הזדמנות עבורך?

הערה חשובה

המאמר פורסם בתאריך ה6/8/2019

שימו לב, העלינו מאמר חדש המעודכן לשנת 2023/2024 הקליקו פה למעבר למאמר המעודכן

נגישות אתרי אינטרנט, ומדוע היא הזדמנות עבורך?

חוק הנגישות של אתרי האינטרנט כבר מלווה אותנו מספר שנים. למעשה, לאחר טלטלות רבות ולאחר שההצעה המקורית של החוק הייתה לא מאוזנת ולא ישימה עושה רושם שהחוק באמת יצא לדרך במתכונת רכה יותר.

מהי בכלל נגישות?

חלק גדול מהתושבים בישראל הם בעלי מוגבלויות שמקשות עליהם או לא מאפשרות להם לגלוש באינטנרט. ישנן כיום אפשרויות לסייע לבעלי המוגבלויות ליהנות מגלישה באינטרנט, על ידי יצירת נגישות לאתרי האינטרנט, בעזרת כלים מוגדרים יעילים.

רוב בעלי האתרים רואים בהנגשת האתר כנטל, אני חושב שזו דווקא הזדמנות לחשוף את העסק שלכם לציבור רחב מאוד.

למי מיועדת ההנגשה?

עיוורים ובעלי לקויות ראייה אינם יכולים או מתקשים לקרוא את התכנים שבאתר. עבורם ישנן תוכנות שמע המקריאות את התכנים השונים באתר, ובעזרת מקשים מסוימים במקלדת הם יכולים לעבור בתוך האתר לדפים השונים, או לדלג על תכנים מסוימים. בנוסף, ישנן טכנולוגיות כגון מסך ברייל שאתר מונגש מאפשר שימוש בהן. עבור בעלי מוגבלויות ראייה תמונות ילווו בטקסט, ותוכנת השמע תוכל להקריא את הטקסט בעת הצורך.

עיוורי צבעים גם הם יתקשו לקרוא או לצפות בתכנים מסוימים באתר, לכן עבורם נבנה עיצוב מיוחד של צבעים מנוגדים, או כאלה שמתאימים לצפייה נוחה עבורם. האתר צריך להיבנות בצבעים המתאימים לעיוורי צבעים ולקויי ראייה, או לאפשר החלפת צבעים במקרה הצורך. 

ללקויי ראייה ישנה אפשרות להגדיל או להקטין את האתר לגודל המתאים להם עבור קריאה וצפייה, תוך שמירה על כך שכל התכנים יופיעו במסך גם לאחר הגדלתו.

בעלי לקויות שמיעה אינם יכולים או מתקשים לצפות בסרטונים באתרי אינטרנט, אתרים נגישים מוסיפים כותרות טקסט לסרטונים.

בעלי קשיים מוטוריים בידיים מתקשים לעיתים בהפעלת העכבר, ועבורם ישנה אופציה להשתמש במקלדת לכל פעולה. כאשר מנגישים את האתר יש לוודא שכל פונקציונאליות באתר יכולה להיות מופעלת על ידי המקלדת.

היתרונות בהנגשת אתר

  • על ידי הנגשת האתר, תגיעו למספר רב יותר של משתמשים, שיוכלו לרכוש את שירותיכם
  • מנועי החיפוש יקדמו את האתר שלכם אם תבצעו את ההתאמות של הנגישות (לדוגמא, ע”י סימון נכון יותר של ההיררכיה במסמך, הוספת טקסט חלופי לטקסט שהופיע בתמונות ולא היה נגיש למנועי חיפוש ועוד).
  • שיפור הנגישות תורם גם למשתמשים שאינם בעלי מוגבלויות, ונוחות זו יכולה להגדיל את השהייה שלהם באתר וביצוע פעולות בו.
  • ההנגשה היא תרומה חברתית משמעותית. בעיני חברה שמראה אחריות והתחשבות משפרת את תדמיתה.
  • הנגשת האתר מקלה על הגולשים בקבלת מידע, וכך הפניות הטלפוניות לבית העסק עבור אותו המידע יפחתו, מה שיביא לחיסכון במשאבי העסק ולהפחתת הוצאות.

ריכוז פעולות ההנגשה

להלן הפעולות שיש לבצע עבור הנגשת אתר האינטרנט:

  • הקראת כל התכנים באתר, כולל כותרות
  • טקסט המתאר תמונות, שאותו ניתן להקריא
  • כתוביות המלוות סרטונים
  • ניגודיות צבעים ואפשרות שינוי צבעים
  • אפשרות לביצוע כל הפעולות על ידי המקלדת
  • פריסה נוחה של המידע באתר

אמצעי ההנגשה

ההנגשה נעשית בעת בניית האתר, וכן ניתן להנגיש אתר קיים על ידי תכנות מחדש או ביצוע התאמות, תלוי במורכבות האתר הקיים. בדרך כלל השינויים מבוצעים בקוד של האתר על ידי מתכנתים ובוני אתרים, למרות שישנם שינויים כגון  הגדרת טקסט חליפי לכל תמונה, שבעלי האתר יכולים לבצע בעצמם

דוגמא נוספת: באתרים רבים ישנם כפתורים מעוצבים, הכוללים מלל כגון “לצפייה לחץ כאן”. מכיוון שמדובר בטקסט שהוא חלק מתמונה ולא טקסט “חי”, בעת לחיצה על כפתור הגדלת הטקסט – הטקסט בכפתור לא יגדל.

ההמלצה היא לשנות את הכפתורים הללו למלל עם טקסט חי, גם אם זה בא על חשבון העיצוב.

בפלטפורמות מסוימות כגון וורדפרס, ישנם תוספים אותם ניתן להתקין, והם עונים על חלק מדרישות ההנגשה- כדוגמת התוסף שנמצא בצדו השמאלי העליון במאמר זה.

רמות נגישות

ישנן 3 רמות נגישות:

רמת נגישות A – הנמוכה ביותר – כוללת בעיקר חלופה טקסטואלית לתמונות וסרטוני וידאו, חלופה שמיעתית, עזרה בהזנת קלט, הצבת הפרטים בעמוד בצורה לא עמוסה וסידור נוח של העמוד, צבעים מנוגדים, עיצוב שלא גורם להתקפים אפילפטיים, אפשרויות שליטה על קצב והקצבת זמן מתאים לקריאת התוכן, הקניית משמעות לכל האלמנטים בעמוד ועוד-

רמת נגישות AA  – כוללת בעיקר תוספת של חלופה למדיה בשידור חי, אישור על הזנת טקסטים, עזרה בהזנת קלט, גמישות בהצגת תוכן, שליטה על האתר, יכולות איתור תכנים באתר, יחס ניגוד של הטקסט והרקע 5:1, מציאת מוקד המקלדת באופן חזותי ועוד- זו הרמה שרוב האתרים  צריכים לעמוד בה

רמת נגישות AAA – הגבוהה ביותר – כוללת בין היתר תוספת של שפת סימנים לווידאו, תיאורים מורחבים בשמע לוידאו, הבדל של 20 דציבלים בין קולות הרקע לדיבור הישיר אל המאזין, יחס ניגוד של הטקסט והרקע 7:1.

לרוב המוחלט של האתרים רמת הנגישות הנדרשת היא ברמת AA

מי צריך להנגיש?

אתר שנותן  שירות או מידע אודות השירות לציבור הרחב ופונה לציבור הישראלי מחוייב בהנגשה.

בסייגים הבאים:

  • אתרים שהוקמו לפני 27/10/2015 – בעל אתר קיים שהמחזור הכספי שלו נמוך מ-1,000,000 (מיליון) ש”ח בממוצע בשנה (ממוצע של 3 השנים האחרונות)  פטור מהנגשתו. עם זאת, הוא מחוייב לפרסם באופן נגיש לאנשים עם מוגבלות את דרכי ההתקשרות אתו לצורך קבלת שירות, בין אם באתר שלו ובין באתר אחר. פטור וחובה זו יכנסו לתוקף ב-24 באוקטובר 2017.
  • בעל אתר שהוקם לאחר 27/10/2015 ומחזורו הכספי אינו עולה על 300,000 ₪ בעל אתר חדש שהמחזור הכספי שלו נמוך מ-300,000 ש”ח בממוצע בשנה פטור מהנגשתו עד ל-2020.
  • בעל אתר חדש שהמחזור הכספי שלו נמוך מ-100,000 ש”ח ( בממוצע בשלוש השנים האחרונות) בממוצע בשנה פטור מהנגשתו.

הפטור הינו אוטומטי ואינו מצריך אישור, אך על בעל האתר לבחון אחת ל-3 שנים אם לא השתנה מחזורו הכספי.

  • הנגשת קבצי וידאו ואודיו – בעל אתר שמחזורו הכספי אינו עולה על 5,000,000 ₪ פטור מהנגשת קבצי וידאו/אודיו באתר.

במידה וקיבלתם התראה שהאתר במלואו  או חלק ממנו אינם מונגשים יש לכם 60 יום לתקן את הנושא. – הטקסט הזה תוקן

כאן אתם יכולים למצוא פרטים נוספים על החוק ועל הדקויות השונות בו >

למידע נוסף בנושא הנגשת אתר >

לשאלון האם אתם צריכים  להנגיש את האתר לחצו כאן >

לסיכום- אז מה מומלץ לעשות

ראשית זכרו חובת ההנגשה היא של בעל האתר.

אני מאמין שההנגשה צריכה לבוא מתוך מקום של עזרה אמיתית לאוכלוסיה רחבה. אמנם ישנם חוקים בנושא, אך בעלי האתרים צריכים להבין שהם משרתים את הציבור, ומביאים את השירותים שלהם לעוד הרבה אנשים, וכך כולם זוכים. ההוצאה של שינויי הנגישות היא חד פעמית, אך התמורה לבית העסק וללקוחותיו תימשך עוד זמן רב.

עד התקופה האחרונה לבעלי האתרים היתה דילמה בין להסתפק בהתקנת תוספי הנגשה ( חינמיים ברובם) שנותנים פתרון חלקי לנושאי ההנגשה לבין הנגשת האתר באלפי שקלים ( לעיתים אפילו בעלות גבוהה יותר ממחיר האתר.

כיום ישנם פתרונות המספקים הנגשה מלאה במחיר חד פעמי של פחות מ1,000 ₪

שני הפתרונות המובילים הם של חברת נגישלי, (האתר שלנו מונגש באמצעות פתרון זה)  ושל חברת User Accessibility

אנו ממליצים לכל בעל אתר להשקיע טיפה ולהנגיש את האתר באופן מלא. גם לעמוד בדרישות החוק וחשוב מזה על מנת להנגיש את האתר לאלו שזקוקים להנגשה.

זכרו, הנגשה זוהי זכות. בעזרת הנגשת אתרי האינטרנט אנשים רבים שלא יכלו לעשות זאת עד היום, יוכלו לגלוש באתרי האינטרנט, תוך הבנה מלאה של התכנים והנאה מהם.

רוצים להתייעץ? מוזמנים ליצור איתנו קשר

מוזמנים לשתף:

רוצים להשאר מעודכנים? הצטרפו לניוזלטר שלנו

המייל שלך יישאר אצלנו ולא יועבר לאיש

אנחנו כאן בשבילכם

מעוניינים לבנות אתר שידבר אתכם ואת העסק שלכם?
אנחנו כאן לרשותכם להתייעצות והצעת מחיר.

השאירו פרטים כאן לשדרוג האתר או בניית אתר חדש בהטבה

מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם לקבלת ההטבה

השאירו פרטים כאן לבקשה לעדכון גרסאות באתר

על מנת שהאתר יעבוד כמו שצריך ולהקטין למינימום את הסיכוי לפרוץ לאתר יש לעדכון גרסאות של האתר. אם חברתך לא עשתה עדכוני גרסאות בתקופה האחרונה זה הזמן לעשות.

  • העלות 350 ₪ לשעת עבודה. לא כולל מע"מ
  • העבודה על האתר כוללת עדכון גרסאות משמעותיות (major versions) של וורדפרס, התבנית שהאתר נבנה עליה (כולל חידוש רשיון), וכן תוספים שקיימים
    באתר.
    להבהרה, במידה ונמצאת בעיית תאימות של הגרסאות החדשות, האתר יוחזר לגרסה
    העובדת האחרונה, ותינתן הצעת מחיר לפתרון הבעיה.
× כתבו לנו בwhatsapp