עשרת הכללים לבחירת חברה לבניית אתרים

לאחר שיש לכם את הנתונים, מגיע השלב החשוב ביותר - בחירת הגורם אשר יהיה אחראי להקמת האתר שלכם. מאמר זה יעסוק בטיפים ועצות "שוות זהב" שיכולות לחסוך לכם עוגמת נפש:
עשרת הכללים לבחירת חברה לבניית אתרים

1. האם יש כימיה

בסופו של דבר אנו עושים עסקים עם אנשים. אם אין כימיה בינכם לבין מי שיבנה את האתר ויספק לכם שרות תעצרו. סביר להניח שזה לא הגורם הנכון עבורכם.

2. לבחון לעומק מי מקים את האתר

האם זו חברה גדולה? חברה קטנה? אדם בודד? כמה ניסיון יש לאותו גורם בתחום?

טיפים ששווים זהב –

במקרה של חברה גדולה / חברה של מספר עובדים, חשוב לדעת מי עושה את העבודה בפועל. מול מי אתם בקשר.

בחנו מי הלקוחות של החברה, אם אתם לקוח קטן לעומת שאר הלקוחות של החברה הזו ישנו מצב ש”פחות יספרו אתכם”. פחות יעניקו לכם יחס.

מה חשוב לבדוק במידה שהגורם שמקים את האתר עבורכם זה מעצב/מעצבת – כיום יותר ויותר אנשי עיצוב מוכרים את עצמם כמעצבים ובוני אתרים – אם גורם העיצוב מציע שהוא גם יבנה את האתר, תבדקו מי בפועל בונה את האתר.

לרוב המעצב/ת ישתפו פעולה עם גורם נוסף שמקים בפועל את האתר.

למה זה חשוב? נירית (השם בדוי, המקרה לא), בחנה מספר הצעות לבניית אתר. למרות שיש בנינו הכרות מוקדמת, בחרה נירית בסופו של דבר להקים את האתר אצל מעצב אחר, מותר לה…

סוף סוף הגיע היום המיוחל והאתר עלה לאוויר…

שמחה וטובת לבב פגשה נירית איש קידום והתייעצה איתו כיצד לקדם את אתרה.

איש הקידום השב את תשומת לבה למספר דברים טכניים הקשורים לבניית האתר (כאלו שרוב הלקוחות לא מבינים בהם אבל אנשי מקצוע כן) והמליץ לה לשנות.

פנתה נירית למעצב לטיפול באתר.

המעצב לא נתן לה תשובות מספקות ושלח אותה להתמודד עם בונה האתר אותו היא כלל לא מכירה….

תופעה שבו אנו נעזרים בגורם שלישי נפוצה בתחום שלנו, לעיתים אפילו הכרחית והיא בהחלט לא פסולה. גם אנו, למרות שאנו גם בונים וגם מעצבים אתרים, נעזרים לא מעט בגורמים נוספים. יחד עם זאת אנו תמיד אחראים לתוצר הסופי מול הלקוח.

מה חשוב לבדוק אם בחרתם בבונה אתרים עצמאי או בחברת בניית אתרים  – כשבוחרים בבונה אתרים כאחראי על התהליך חשוב להבין מה מידת העיצוב שתקבלו. לא מעט בוני אתרים יסתפקו באפשרויות העיצוב שיש במערכת ואת המוצר הזה יספקו (לעיתים המוצר הזה מספק בהחלט).

כשבחרתם במישהו שבונה אתרים, תשאלו האם יש גורם עיצוב בתמונה? במידה ואין, תבקשו לראות עבודות שהוא עשה ללא איש עיצוב ותבחנו האם התוצר מספק אתכם.

טיפ זהב– ישנם מקרים בהם אתם מחליטים לבחור מי יבנה עבורכם את האתר ומי יעצב וששני הגורמים יעבדו יחד על הפרויקט שלכם. לפעמים זה יכול לעבוד (סביר להניח שזה ייקר את הפרויקט) ולפעמים אתם מוצאים את עצמכם בין הפטיש לסדן כגורם מתווך בין דרישות המעצב ליכולות הפיתוח.

אדיר (שוב השם המלא שמור במערכת) בחר בקפידה מעצבת ו”סגר מחיר”. אחרי זה בחר גם בונה אתרים.

שילם לשניהם מקדמה, חתם על הסכמים והתחיל במרץ לעבוד על סקיצה לאתר.

לאחר שקיבל את הסקיצה הרצויה הוא פנה לבונה האתרים.

התגובה הראשונית שהוא קיבל הייתה: “זה לא מה שסגרנו, זה דורש פיתוח מיוחד”.

זה כמובן יעלה עוד כסף.

בסופו של דבר אדיר בזבז גם זמן יקר כמתווך בין הגורמים, והפרויקט עלה לו 40% יותר מההצעה המקורית.

ההמלצה שלנו שגורם אחד ייקח אחריות על האתר גם בזמן ההקמה וגם בתמיכה לאחר מכן. 

3. תבדקו את הגורם שעתיד לבנות לכם את האתר

תבדקו עבודות, תכנסו לראות את העבודות גם מהטלפון הנייד, תבדקו את העבודות בדפדפנים שונים, תבדקו המלצות ועדויות. אל תתרשמו רק ממה שנכתב באתר או בפייסבוק, בדקו במנועי חיפוש האם יש גם דעות אחרות, נורות אזהרה, תשאלו חברים וקולגות אם הם מכירים ועוד.

טיפ זהב – אם תיק העבודות כולל פרויקטים גדולים ושמות נוצצים תבדקו מה מידת המעורבות של אותו גורם שעתיד לבנות את האתר בפרויקט. יתכן ותופתעו כמה חלקו היה זעיר.

לפני יותר מעשור עבדתי בחברה גדולה וידועה במשק, הייתי מעורב בהרבה פרויקטים של השיווק תחת מותג החברה שהיה בזמנו מהמותגים הנחשקים במשק. היו גופים שנתנו לנו שרות קטנטן ולמחרת כבר ראיתי את הריבוע הכתום מופיע אצלם במצגות ובאתר כלקוח.

עשרת הכללים לבחירת חברה לבניית אתרים
4. מה המומחיות של החברה שמקימה את האתר?

בדקו מה המומחיות של החברה או האדם שמקים את האתר.

אל תתרשמו רק ממה שכתוב באתר של החברה או מה שנאמר לכם, בקשו לראות עבודות בתחום. תתרשמו מכמה עבודות יש להם בנושא ומה ההיקף. למשל אם מדובר באתר מכירה, איזה אתרי מכירה הוקמו על ידם בעבר? מול איזה גורמים, כמה מוצרים, באיזו שיטה, מה הניסיון?

היום (הכוונה ליום בו נכתב המאמר) קיבלנו מספר פניות: הקמת אתר תדמית, שיפוץ אתר קיים, עמוד נחיתה, כולם פניות שאנו סבורים שנעשה בהם עבודה מצוינת. בנוסף גם קיבלנו פניה לאתר מכירות של 3,200 מוצרים. זו לא המומחיות שלנו ולא ניגשנו לפרויקט.

כלומר – יתכן שמדובר בחברה טובה מאוד עם רקורד מוכח אבל לפרויקט שלכם מתאים יותר משהו אחר. יש חברות שיודו לכם על הפניה אבל ימליצו לכם במקרה הספציפי לחפש משהו אחר ולצערנו יש גם חברות שתצטרכו לגלות את העובדה הזו לבד.

הסתייגות – תמיד יש פעם ראשונה שמקימים משהו, ניסיון לא מגיע מהאוויר ולא נולדים עם ניסיון. בהחלט ניתן לפנות לחברה או גורם ללא ניסיון בתחום הספציפי ולתת לו הזדמנות. אבל עובדת חוסר הניסיון צריכה לעלות בשיחה בשקיפות מלאה בין בונה האתר ללקוח.

5. על איזה פלטפורמה נבנית האתר

על חלק זה ענינו בהרחבה במאמר הקודם  “כל מה שרצית לדעת על אתר ולא העזת לשאול- שלב התכנון, נסכם ונאמר שנקודת המבט וההמלצה שלנו ברוב המקרים ובטח באתרי תדמית וסחר “פשוטים”, לבנות את האתר בפלטפורמה שבה אתם לא שבויים של מי שבנה לכם את האתר.

6. האם אתם מקבלים גישה לכל מערכות האתר

יש גופים שלא מספקים גישה כוללת. לפעמים זה נובע מהרצון לשמור את הלקוחות אצלם בכפיה ולפעמים מהפחד שמשהו ייהרס. לכן אותם גופים חוסמים גישה לחלק ממערכות ניהול התוכן, מורידים אפשרויות שונות מהתפריט ועוד. אנו סבורים שהאתר הוא רכושכם, לכן אתם צריכים שתהיה לכם גישה מלאה להכל ואם אין אז שעובדה זו תהיה ידועה לכם מראש ומוסכמת.

7. עבודה מול ספקים בחו"ל

בסעיף זה יש להפריד בין עבודה מול חברה שנעזרת בהקמת האתר לספקים מחו”ל, לדוגמה מפתחים מארצות כגון הודו ומזרח אירופה אבל יחד עם זאת היא הכתובת שלכם לכל דבר. לבין עבודה שלכם ישירות מול ספקים בחו”ל על מנת להוזיל את הפרויקט.

אלינו הגיעו כבר מספר חברות שהתחילו לעבוד מול ספקים בחו”ל ונתקעו חלקם בשלב הפרויקט עצמו וחלקם אחרי כאשר היו צריכים תמיכה, לבצע שינויים, להוסיף דברים ועוד.

הזמן שלכם שווה הרבה כסף ולכן אנו ממליצים לשקול את כל ההשלכות לפני שמחליטים להקים אתר בחו”ל לרוב זה לא משתלם.

8. מה קורה ביום שאחרי

התמיכה חשובה לא רק בזמן הפרויקט אלא גם ואולי בעיקר אחרי שתסיימו את האתר. מספר שאלות שחשוב לשאול: כמה תמיכה תקבלו? מי יספק את התמיכה? איך ניתנת התמיכה: טלפונית? במייל? כמה זמן אחריות יש על האתר? האם אתם מקבלים גם שירותי אחסון בהסכם? האם החברה מחייבת אתכם לאחסן אצלה? האם יש אפשרות לתחזוקה ומה המשמעות?

המלצה – תמצאו את הגוף שניתן לרוץ איתו למרחקים ארוכים ויחד עם זאת אינו קובל אתכם.

9. מה כוללת תכולת ההסכם:

תבדקו טוב את ההסכם ומה הוא כולל.

  • כמה עמודים וסוגי עמודים (מספר תבניות) אתם מקבלים באתר.
  • אם יש גלריה אז כמה תמונות.
  • מי מזין את התוכן והתמונות למערכת: הרבה פעמים ייצרו לכם טמפלט (תבנית עמוד) אחת מכל סוג ואת שאר התוכן אתם אמורים להכניס.
  • האם יש גרסת מובייל מלאה עם עיצוב שונה בהתאם.

מספר נקודות שהם עסקים נופלים:

  • לבדוק אפשרויות שחשוב שיהיו באתר כגון: התאמה למנועי חיפוש (שימו לב לא מדובר בפעולת הקידום עצמה), הטמעת קוד אנליטיקס וקודים שונים לבקרה, אפשרות חיבור למערכת דיוור, הטמעת שורות קוד של גוגל ופייסבוק לצורך פרסום.
  • מספר העמודים והתמונות ומי מזין אותם: בהרבה הסכמים מתברר שבסופו של דבר אתם צריכים להזין את התוכן כולו או חלקו. במידה ואתם רוצים שהגורם שבונה לכם את האתר יעשה זאת מדובר בתשלום נוסף.
  • תמונות: במידה ועושים שימוש בתמונות / אייקונים ממאגר תמונות בתשלום, לבדוק האם הצעת המחיר כוללת גם את התמונות או שזו עלות נוספת שאתם משלמים אותה.

בנוסף חשוב לבדוק שכל התמונות שבאתר שלכם הן ברישיון ואתם לא מפרים זכויות יוצרים.

  • במידה ויש אתר קיים – האם ההסכם כולל ביצוע הפניות 301  – כלומר ביצוע הפניות אוטומטיות מעמודי האתר הישן לאתר החדש.
  • הדרכה – האם המחיר כולל גם הדרכה בסופו של התהליך שתאפשר לכם להמשיך לתפעל ולהזין תוכן באתר. גוף רציני יספק לכם את ההדרכה כשרות. ישנם גופים שיבקשו על ההדרכה תשלום נוסף.
  • הנגשת האתר – על פי חוק כמעט כל אתר חדש צריך להיות מונגש. כאן ניתן לקרוא פרטים נוספים בנושא ולהבין האם אתם צריכים הנגשה?

חשוב לבדוק האם בהצעה יש התייחסות לנושא.

טיפ חשוב – כאשר כתוב לכם הנגשה באמצעות תוסף חינמי (גם אלו המתקדמים ביותר) תקבלו אתר יותר מונגש אבל סביר להניח עדיין לא על פי חוק.

רבים לדוגמה עושים שימוש בתוסף של חברת enable ומציגים ללקוחות את האתר כמונגש.

זה מה שכתוב באתר של החברה – חברת enable לא מספקת שירותי תמיכה עבור תוסף הנגישות. התוסף מספק חלק מדרישות הנגישות ולא את כולן.

לשמחתנו יש כיום פתרונות להנגשה בתשלום בעלות סבירה וחד פעמית של עד 1000 ₪ אנו ממליצים לעשות שימוש בפתרונות הנ”ל .

10. מחיר

בכוונה שמרנו סעיף זה לסוף. הדבר הראשון בהשוואת מחירים הוא לוודא שמדובר בהשוואה של “תפוחים לתפוחים”. תעברו על הסעיפים ותעשו השוואה.

  • האם מדובר בתבנית או אתר בתפירה אישית.
  • על איזו פלטפורמה מקימים.
  • האם יש בתהליך אפיון מדויק שלכם ולצרכים שלכם בהתייחסות אישית (אנחנו לדוגמה שולחים שאלון אפיון ומבצעים פגישה לדייק את הצרכים).
  • האם ההצעה כוללת את כל מה שצריך ועוד.

לא צריך לשלם יותר מידי אבל גם לא מעט מידי…

לגבי מחיר נמוך במיוחד – כולל אצבע במיוחד עבור עסקים קטנים. כל עסק שואף להרוויח, אם מדובר במחיר נמוך במיוחד כנראה שהוא לא מתכוון להשקיע באתר שלכם יותר מידי (גם אם כתוב אחרת).

לגבי אתרים בחינם – אין מתנות חינם. תבדקו מה מסתתר מאחורי זה – לרוב מדובר בחברות עם פלטפורמה סגורה שאחרי זה תהיו כבולים להן.

לסיכום

אנו ממליצים לעשות סקירה ראשונית. להתמקד ב 3 ספקים, להיפגש איתם, לבחון את כל הסעיפים בדגש על הכימיה.

ותמצאו אם מי ניתן לרוץ למרחקים ארוכים.

מוזמנים לשתף:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
Call Now Button דברו איתנו ב- WhatsApp
גלילה לראש העמוד